Select Page

Toată lumea știe ce este o mașină de găurit cu acumulator și toată lumea știe să o folosească… dar întrebarea pe care aș pune-o celor ce vor să-și enerveze vecinii folosind o astfel de unealtă electrică este: Știți totul despre ea ? Și știți cum s-o folosiți ?

Evident, românul nu s-a născut numai poet (cum se spune prin diverse scrieri ale criticilor literari), ci și expert în scule și unelte, expert în politică, expert în nobila artă a condusului mașinii și a înjuratului la volan și, evident, expert  în alcătuirea echipei naționale de fotbal, așa că îi rog pe toți așii bormașinei să nu se obosească să citească următoarele rânduri și să treacă direct la fapte. Celorlalți le mulțumesc pentru citirea articolului de față și sper că ceea ce vor afla va compensa timpul pierdut cu citirea articolului.

Deci… să trecem la fapte !

1. O mașină de găurit cu acumulator are diverse nume, mai mult sau mai puțin populare, cel mai cunoscut fiind cel de  ’bormașină cu/pe baterie/acumulator’. Veți întâlni și termenul ’autofiletantă ’, dar vă rog să nu-l folosiți ! Prietenii și rudele vor crede că v-ați schimbat meseria și ați început să puneți rigips pe pereți sau țiglă metalică pe case. De ce ? Simplu: șuruburile de prindere folosite la aceste lucrări se numesc ’șuruburi autofiletante ’ de unde și ideea că o mașină de găurit/înșurubat este o ’autofiletantă ’. Bănuiesc că, pe acest principiu, cel care face aceste lucrări și face acoperiri cu plăci de rigips este apelat cu ’Domnul Autofiletant’, nu ?

2. O mașină de înșurubat nu este întotdeauna o mașină de găurit (chiar dacă are mandrină), dar o mașină de găurit poate fi folosită pentru înșurubare/deșurubare, cu condiția utilizării unui regim corect de turație. Uitați-vă cu atenție la puterea motorului, la cuplu, la turația de lucru și vă veți lămuri imediat la ce se poate folosi o asemenea unealtă. Indicii rapide ? Tensiunea de lucru și curentul de lucru furnizat de acumulator. O tensiune de 4 V sau 11 V (sau valori apropiate) indică șurubelnițe electrice, în timp ce 18 V, 21 V sau 24 V indică mașini de găurit ’serioase’, care însă pot fi folosite la fel de bine și pentru înșurubare/deșurubare. Absența mandrinei, compensata de un port-bit, este un indiciu sigur că avem de a face cu o mașină de înșurubat.

#baterie

3. Tensiunile livrate de baterii sunt aceleași la toți producătorii, evident pe game de produse (14,4 V, 18 V, etc.). De ce ? Pentru că în 99,99% din cazuri bateria uneltei este compusă din mai multe baterii (elemente) Li-ion ce furnizeaza 3,7 V fiecare, adică baterii tip 18650 (arată ca o baterie AA sau AAA, dar mult mai mare, și fiecare este echivalentul a aprox. 3 baterii AAA în ceea ce privește tensiunea furnizată; există lanterne cu baterii interschimbabile 3 x AAA <-> 1 x 18650). Contează, însă, calitatea bateriilor, respectiv curentul livrat de bateria tip 18650, măsurată în mAh (1500 mAh, 2200 mAh, 3000 mAh), etc. Cu cât este mai mare valoarea, cu atât bateria va funcționa mai mult timp și va putea alimenta un motor cu un cuplu mai mare, dar asta crește prețul bateriei și, implicit, al uneltei.

4. Mașinile de găurit cu acumulatori ’de 24 V’ sau cu tensiuni mai mari sunt rare. De ce ? O baterie tip 18560 are aproximativ 50 grame, așa că doar bateria de 24 V (compusă din elementele sus-menționate) ar cântări destul de mult, iar la asta s-ar adăuga greutatea efectivă a mașinii de găurit + greutatea burghiului (mică, dar contează). Cam mare greutatea pentru a lucra cu ea, nu ?

#burghiu

5. Când folosiți o mașină de găurit, asigurați-vă că folosiți burghiul potrivit. Motivul nu ține întotdeauna de timp și de zgomotul făcut, ci de buzunarul celui care utilizează mașina. De ce ? Pentru că dacă cineva va încerca să dea o gaură în beton cu un burghiu standard pentru metal (adică ’șpiral ’, da ? că așa îi zice meșterul Minitehnicus) va obține un burghiu tocit, o mare enervare și, foarte posibil, un cuplaj rupt în unealtă. Motivul e simplu: unealta este forțată peste limite iar cuplajul din plastic are prostul obicei sa cedeze dacă este supus la cupluri foarte mari (obținute prin apăsări mari în peretele din beton urmate de blocări ale burghiului în gaură).

Cuplaje metalice ? Hmm, le puteți avea, dar prețul uneltei vă va ’găuri’ buzunarul. Obțineți rezultate slabe (sau catastrofale, după caz) și dacă veți încercă să folosiți bormașini cu acumulatori de puteri mici pentru a da găuri în metale dure (mai ales dacă folosiți cel mai mare burghiu admis de mandrină).

6. Mandrina uzuală admite burghie cu diametrul de 10 mm. Dacă alegeți să achiziționați o mașină de găurit cu acumulatori cu mandrină ’de 13 mm’ e semn bun: unealta are o putere suficientă să ’țină ’ burghie de 13, dar e bine să vă informați dacă burghiul respectiv, cu diametrul de 13 mm, este pentru metal pentru lemn.

7. Dacă doriți să schimbați mandrina aveți grijă la șurubul de prindere al mandrinei: are filet invers (se desface spre dreapta), iar apoi vă trebuie o cheie hexagonala pentru a deșuruba mandrina de pe axul de angrenare. Există suficiente tutoriale pe internet pentru asta, la fel cum există tutoriale și pentru refacerea unei baterii ’duse ’.

8. Când achiziționați o asemenea unealtă cântăriți bine avantajele și dezavantajele tehnice (baterie, turație, cuplu, cuplaj din metal/plastic, motor cu/fără perii, mandrină cu cheie/mandrină rapidă, dimensiune mandrină, 1 sau 2 baterii, etc.), termenul de garanție, numele fabricantului și prețul uneltei (grijă mare la imitațiile uneltelor de firmă: prețul spune multe și nu e indicat să vă ’aruncați’ la chilipiruri). De asemena, o mașină de găurit are și regimul de înșurubare, dar mașinile de înșurubat (cu mandrină, evident) stau destul de rău la capitolul dat ‘găuri’.

Nu în ultimul rând: nu neglijați concurența, adică mașinile de găurit sau de înșurubat cu alimentare la 220 V. O mașină de găurit cu percuție, alimentată de un acumulator (fie el și de 24 V) nu va ’livra’ niciodata găuri în beton la fel de repede ca cele făcute cu o bormașină cu mandrină SDS, alimentată la 220 V. Altfel spus: achiziționați și folosiți uneltele corecte pentru a obține cele mai bune rezultate… și atenție la prețuri !

La bună vedere !… și s-aveți parte de vecini calmi !

Alexandru Anghel

Șmecheria zilei (1): ‘Bormașină‘ vine de la germanul ‘Bohrmaschine‘, care definește o unealtă electrică de făcut găuri în lemn, metal sau piatră/beton (= ‘elektrisches Gerät zum Bohren von Löchern in Holz, Metall oder Stein’, că doar toți ne-am familiarizat în ultimii ani cu germana, nu ?)

Șmecheria zilei (2): Dacă vă lasă bateriile tip 18650, le puteți înlocui singuri cu alte baterii mai performante, de același tip (18650, dar cu mai mulți mAh). Tensiunea va fi aceeași (motorul nu va fi afectat), bateria va rezista mai mult dar și încărcarea va dura mai mult. Deh ! totul vine cu avantaje și dezavantaje. P.S. Nu uitați să testați circuitul electronic de încărcare al bateriei înainte de a cumpăra un set nou de baterii ! Iar dacă circuitul e dus… apelați la un service specializat.